יום שבת, 16 ביולי 2011

סוגיות אתיות

 סוגיות אתיות  במאמר: מכשירים דיגיטליים ניידים (כגון טלפונים מסוג אייפון)

והשפעתם על הלמידה בכיתה

1.      סוגיה כלכלית :
עצם רכישת המכשירים הדיגיטליים הניידים ותחזוקתם ע"י ההורים , אנו מוספים נטל כלכלי להורים וקיימת האפשרות שלחלקם אין מקורות מימון או ליתר דיוק קיים קושי כלכלי במימון רכישה זו ובכך אנחנו מחלקים את החינוך לשתי רמות , חינוך לעניים וחינוך לעשירים.
2.      הגנה על פרטיות המשתמש:
בהתקנת תוכנה המאפשרת למכשיר לפעול ניתנת האופציה לשליטה מרחוק בתוכן של המכשיר הדיגיטלי הנייד וכך יש אפשרות חדירה לפרטיות המשתמש וכניסה לתכנים פרטיים,  והתערבות בסדר יומו של  המשתמש ע"י קביעת סדר יום, התקנת כרטיס כניסה למעברים בבית הספר, וחשיפתם של פרטים מזהים של המשתמש.
3.      נורמות חברתיות:
השימוש במכשיר דיגיטלי מאפשר לתלמיד גישה לתכנים פרטיים  בזמן השיעור שאינם קשורים לחומר הנלמד, מסיח את דעתו ויובילו אותו להשתמש בהם בצורה "לא נאותה",דיבור בזמן השיעור במכשיר האייפון , שליחת הודעות כתובות, סימולציה לתמונות וכו, לכן קיימת החובה לבחינת הנורמות החברתיות הקיימות מחדש וקביעת המותר והאסור.
4.      סדר חשיבות סביבה ירוקה ובריאות המשתמש:
אומנם שימוש במכשיר דיגיטלי נייד יכול להיות ירוק לסביבה אך  טמון בו סיכון בריאותי (הדבר עדיין נחקר) מקרינת המכשיר הנייד עקב שימוש ברשת אלחוטית  .
5.      התמכרות ובעיות פסיכולוגיות:
שימוש ניכר ולאורך זמן רב במכשירים דיגיטליים ניידים מסוגים שונים יכול להוביל להתמכרות , פגיעה בצרכים הגופניים והנפשיים, ואז יש הרבה שאלות שמחייבות מענה,מה אורך הזמן , כמה שעות וכמה שעורים מותר ללמד ע"י שימוש במכשיר זה ברצף???..
6.      תקשורת וקשרים חברתיים:
שימוש במכשיר בצורה מוגזמת יכול להוות תחליף למורה דבר המחליש את הקשר האנושי בלימודים בין מורה לתלמיד לכן נשאלת השאלה : האם המורה חייב להיות דמות חינוכית דומננטית ? , האם נוצא הצורך ללמד אותם כיצד להתקשר עם אנשים אחרים?? .....
7.      בקרה וסינון:
מאחר והמחשב הנייד הוא רכושו הפרטי של התלמיד , האם קיימת אפשרות הפיקוח על כמות המידע הנאגר ? , האם קיימת אפשרות סינון ובקרה של החומר הנאגר? האם המידע הנאגר אמין ומדויק? לפעמים מידע לא מדויק יכול להיות פיגוע ומזיק.
עקב הוויכוח הציבורי הרב בנושא בארה"ב ועקב מספר המחקרים הדל בנושא הוגבל השימוש  באייפונים כאמצעי לימוד בבתי ספר.

הסוגיות הנ"ל הצגתי  במסגרת קורס  "הערכת טכנלוגיית ידע" של ד"ר ליאת אייל

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה